اندازه نینتندو سوییچ ۲ احتمالا با نسل قبلش متفاوت باشد ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد آیا گلکسی واچ ۷ با قابلیت نظارت بر قند خون عرضه می‌شود؟ با هوش مصنوعی گوگل مکالمه زبان انگلیسی تمرین کنید | ویژگی جدید موتور جست‌وجوی گوگل ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد
سرخط خبرها

یاسمین مقبلی، فرمانده ایرانی ماموریت فضایی ناسا، کیست؟ بیوگرافی و عکس

  • کد خبر: ۱۸۰۵۱۱
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
یاسمین مقبلی، فرمانده ایرانی ماموریت فضایی ناسا، کیست؟ بیوگرافی و عکس
ناسا به تازگی اعلام کرد ماموریت بعدی اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی به فرماندهی یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی، انجام خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز - یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی، روز جمعه (۲۵ آگوست) عازم فضا خواهد شد. او قرار است با کپسول کرو دراگون و با موشک فالکون ۹ به فضا پرتاب شود. یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی آمریکایی ناسا، فرماندهی این مأموریت را بر عهده دارد. فضانورد دانمارکی آندریاس موگنسن از آژانس فضایی اروپا به عنوان خلبان خدمت خواهد کرد. کنستانتین بوریسف، متخصص ماموریت از آژانس فضایی روسیه روسکاسموس و متخصص ماموریت ساتوشی فوروکاوا از ژاپن نیز در این ماموریت حضور دارند. این اولین پرواز فضایی برای مقبلی و بوریسوف و دومین پرواز برای موگنسن و فوروکاوا خواهد بود. این چهار نفر حدود شش ماه را در ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری خواهند کرد و با کپسول دراگون و از طریق فضاپیمایی به نام «استقامت» به زمین باز خواهند گشت.

یاسمین مقبلی، فرمانده ایرانی ماموریت فضایی اسپیس اکس، کیست؟ بیوگرافی و عکس

کودکی و تحصیلات یاسمین مقبلی

یاسمین مقبلی (Jasmin Moghbeli) در ۲۴ ژوئن ۱۹۸۳ میلادی (۳ تیر ۱۳۶۲ شمسی) در شهر باد نائوهایم واقع در آلمان غربی چشم به جهان گشود. پدرش کامی و مادرش فرشته اصالتی مهابادی دارند. این زوج از دانشجویان معماری بودند و در سال ۱۹۷۹ میلادی (قبل از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ شمسی) به آمریکا مهاجرت کردند و در شهر بالدوین ساکن شدند.

یاسمین مقبلی یک برادر به نام کاوه دارد که اقامت پنسیلوانیا را دارد. او که از کودکی رؤیای فضانوردی را در سر می‌پروراند، پس از پایان دوران تحصیلاتش در بالدوین، به دبیرستان ارشد بالدوین رفت و در آن‌جا تحصیلات خود را ادامه داد.

مقبلی علاوه بر درس‌های مدرسه‌اش، به علم نجوم و فضاشناسی علاقه داشت؛ طوری که در کمپ آموزشی واقع در هانتسویل واقع در ایالت آلاباما در آمریکا شرکت می‌کرد. این کمپ در نزدیکی محوطه موزه مرکز فضایی و موشکی آمریکا قرار دارد. اما او برای تحصیل در رشته مهندسی هوافضا به موسسه فناوری ماساچوست (MIT) رفت. یاسمین مقبلی در این دانشگاه عضو تیم بسکتبال بود و کمی بعد توانست مدرک کارشناسی خود را از این دانشگاه خصوصی کسب کند.

یاسمین مقبلی، فرمانده ایرانی ماموریت فضایی اسپیس اکس، کیست؟ بیوگرافی و عکس

تحصیلات و فعالیت نظامی

یاسمین مقبلی برای ادامه تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد به مدرسه تکمیل تحصیلات دولتی که توسط نیروی دریایی آمریکا اداره می‌شود، مراجعه کرد. وی در رشته هوافضا از این مدرسه فارغ التحصیل شد.

یاسمین مقبلی از دانشکده خلبانی آزمایشی نیروی دریایی آمریکا واقع در مریلند، خلبانی را به طور کامل فرا گرفت. او همچنین در ایستگاه هوایی نیروی دریایی رودخانه پاتوکسنت به عنوان خلبان آزمایشی فعالیت کرد. از دیگر سوابق وی می‌توان به حضور در ایستگاه هوایی نیروی دریایی یوما واقع در آریزونا اشاره کرد.

یاسمین مقبلی در سپاه تفنگداران دریایی آمریکا که از شاخه‌های «خدمات نیروی زمین به دولت آمریکا» است، به عنوان افسر در سال ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۴ شمسی) ماموریت‌هایی را انجام داد.

از ماموریت‌های وی به عنوان افسر می‌توان استقرار در خارج از کشور (به طور محرمانه) و انجام ۱۵۰ ماموریت جنگی اشاره نمود. او به واسطه آموزش‌های خلبانی که با هلیکوپتر تهاجمی دو موتوره که AH-۱ Super Cubra نام داشت، ماموریت‌های خود را به سر انجام می‌رساند. او بیش از دو هزار ساعت پرواز با ۲۵ نوع هواپیمای مختلف را در کارنامه دارد.

ورود یاسمین مقبلی به ناسا

در سال ۲۰۱۷ میلادی (اواخر سال ۱۳۹۵ شمسی) یاسمین مقبلی از طرف اداره ملی هوانوردی و فضایی به عنوان عضوی از گروه فضانوردان برگزیده شد و به مدت دو سال تحت تعلیم قرار گرفت. بعد‌ها از بین این گروه ۱۲ نفر (هفت مرد و ۵ زن) انتخاب شدند.

۱۲ نفری که در کلاس پذیرفته شدند رزومه بسیار تاثیرگذاری به ناسا فرستاده‌ بودند: این افراد همگی ورزشکار هستند و در بین آن‌ها کارکنان سابق شرکت spaceX و یک زیست‌شناس دریایی وجود دارد. همچنین نیمی از آن‌ها از افسران نظامی هستند. در میان پذیرفته‌شدگان کاپیتان سابق تیم بسکتبال زنان MIT، یک عضو اصلی نیروی دریایی و عنوان‌دار پرواز با هلیکوپتر‌های مسلح در یکصد و پنجاه ماموریت رزمی در افغانستان هم حضور دارند.

این افراد باید با توجه به شرایط موجود در فضا، آموزش می‌دیدند تا نقش خود را به خوبی در ماموریت ایفا کنند.

یاسمین مقبلی از طرف ناسا انتخاب شد تا اولین زنی باشد که قدم بر روی سطح ماه می‌گذارد. وی از بین ۹ زنی که کاندید بودند، انتخاب شد.

اولین ماموریت این گروه برنامه آرتمیس نام دارد که هدفشان اکتشاف رباتیک و انسانی در کره ماه است. این ماموریت توسط سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا تدارک دیده شده است. مقصد نهایی این برنامه سفر به قطب جنوب ماه است.

یاسمین مقبلی در هفتمین ماموریت اعزام فضاپیمای اسپیس ایکس (SpaceX)، وظیفه فرماندهی را بر عهده دارد. این فضاپیما توسط خلبانی به نام آندریاس مورگنسن که اصالتی دانمارکی دارد به پرواز درمی‌آید.

یاسمین مقبلی، فرمانده ایرانی ماموریت فضایی ناسا، کیست؟ بیوگرافی و عکس

پروژه بازگشت به ماه ناسا یا پروژه آرتمیس چیست؟

برنامهٔ آرتمیس یک برنامهٔ فضایی با هدف فرستادن انسان‌ها (ازجمله نخستین زن) به قطب جنوب ماه است. این پروژه به‌وسیلهٔ ناسا و شرکت‌های صنایع هوافضایی تجاری آمریکایی با همکاری آژانس فضایی اروپا، آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن، آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی استرالیا در حال اجراست.

هدف نهایی این پروژه حضور دائم انسان‌ها روی ماه، ایجاد فضای مناسب برای فعالیت شرکت‌های خصوصی روی کرهٔ ماه و در نهایت سفر به مریخ است.

ناسا رهبری این پروژه را به‌عهده دارد اما انتظار می‌رود که همکاری بین‌المللی در رسیدن به اهداف بلندمدت پروژه مؤثر باشد. به گفته برخی نام آرتمیس از آرتمیسیا (Artemisia) بانوی دریانوردی که در دومین حمله کوروش به یونان به عنوان متحد وی جنگید گرفته شده‌است.

جوایز و افتخارات

مقبلی چهار نشان هوایی، مدال ستایش، سه مدال موفقیت در نیروی دریایی و نشان ویلی مک‌کول را در دوره فعالیت خود به دست آورده‌است.

یاسمین مقبلی، فرمانده ایرانی ماموریت فضایی اسپیس اکس، کیست؟ بیوگرافی و عکس

یاسمین مقبلی کنار همسر و دوقلوهایش

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->